Džon Skalzi „Brigade duhova“

Nastavci su u trendu. Koliko god da im se radujem toliko me i jeza hvata. Uzmimo na primer dijagnozu sindroma fabulozne prve knjige. To što je nešto dobro i popularno ne znači da mu nužno treba i nakrcati prikolicu sa pet cigli knjiga. Ono što se još češće dešava je i nastavak napisan zbrda zdola jer su tu ugovor, rokovi, pritisak izdavača i ljubitelja. Situacija „Znaš li ti ko ja? Ja bestCeler autor šta će meni urednik i beta čitaoci“ nije više tako retka. Rezultat je poznat i spada u Š kategoriju književnosti. Ipak najčešće se muze stara krava dok ima koji zelembać da ispreživa na konto stare slave.

Iz navedenih razloga produžetak već završene priče Starčevog rata sam imala svu dobronamernu nameru da mrzim. Skalzi je u prvoj knjizi sjajan, zabavan i zanimljiv. Da li može sve to ponovo da izvede? Ili je ovo još jedna knjiga za antipreporuku?

Brigade duhova je nastavak u skladu sa tradicijom predhodnika. Roman zabavne, promišljene i brutalne vojne naučne fantastike sa notom filozofije.

„Kad bi ga pitali, Harvi bi to nazvao Okamovom britvom teorije borbe: najjednostavniji način da se neko ispraši obično je pravi način.“

Oba romana smeštena su u budućnost u kome kolonijalne odbrambene snage brane ljudsku svemirsku dijasporu. Vojsku našeg roda mahom čine penzioneri u poboljšanim telima. Sve u skladu sa teorijom po kojom će spajanje iskustva i mudrosti godina sa vitalnošću mladnosti stvoriti savršenog vojnika. Ako je prvi tom Rat staraca drugi je Rat mlađarije. Ko su tačno brigadiri prijateljskog duha Kaspera, ipak morate saznati sami.

Označen kao „deo drugi“ Brigade duhova su nezavisna i samostalna avantura. Fikcija u nastavcima možda vlada izdavaštvom u žanru ovih dana, ali svašta pozitivnog se može reći o piscu koji omogućava čitaocu izbor odakle da počne. Uz to i nema frke sa rasprodatim naslovima.

Prikladno je dakle, to što je pravo izbora jedna od centralnih tema knjige. Oko njega se okreću mnoga etička pitanja i zagonetke. Šta je potrebno da bi se nazivali čovekom, gde naša sloboda izbora počinje, da li je ubistvo nekolicine opravdano za dobro mnogih i ko ima pravo da odlučuje o tome… Kao i kod mnogih dela naučne fantastike, od čitaoca se traži da razmišlja, nema odgovore na tacni.

„Svako biće ima instinkt za preživljavanje. To izgleda kao strah, ali to nije ista stvar. Strah nije želja da se izbegne smrt ili patnja. Strah je ukorenjen u saznanju da ono što ti prepoznaješ kao sebe može prestati da postoji. Strah je egzistencijalan.“

Mnogi autori puštaju da poruka u njihovim romanima preplavljuje pripovedanje, ali Skalzi se spretno bavi filozofijom i delikatno je smešta u dobro zacrtani narativ. Filozofija se krije iza akcije, ali je tu. I za sve ono što vam pisac pruža da intelektualno žvaćete, on pak ne štedi na faktoru dobre Holivudske eksplozije. Mnoštvo brutalne akcije sa elementima misterije i Džejmsa Bonda čini ovu knjigu zabavnim štivom adekvatnim i za one koji nemaju iskustva sa žanrom naučne fantastike.

„Ti si puška sa egom. Bilo bi ti bolje bez ega.“

Skalzi je pokazao sposobnost da ispriča ozbiljnu priču istovremeno njom i zabavljajući čitaoca. Lakoća u predstavljanju važnih tema znači da su Brigade duhova napisane u vrlo prijatnom, lako čitljivom stilu bez nepotrebnog preopterećenja. Čak su i naučna pitanja, koja su ovog puta brojnija, i dalje opisana na vrlo pristupačan način.

Neizbežno kada razmišljam o nastavcima setim se još jedne grane književnosti u povoju a to je takozvani reboot ili restart. Koncept po kome pisci isto pišu samo iz perspektive drugačijeg lika. Stefani Mejer je to uradila u Sumrak sagi sa Ponoćnim suncem. El Džajmes sa Grejem i 50 nijansi. Uskoro nas čeka i nastavak Leoparda sa pričom iz drugog ugla (koja priča?!). Dok zabezeknuto posmatram nedostatak ideja i mlaćenje prazne slame to više cenim Skalzija. Brigade duhova su tačno ono što jedan nastavak treba da bude – zabavno proširenje ideja zaokruženom celinom. Preporuka.

„Prvo, svima koji misle da bi pisanje nastavka trebalo da bude lako zato što si već stvorio univerzum: ha-ha-ha-ha-ha! Ha. Ne.“

Džon Skalzi Zahvalnica „Brigade duhova“

Brigade duhova u Čarobnoj knjizi.