Džilijen Flin „Iščezla“

Kao da mi nije dovoljno boljki u životu, danas saznam i da sam fiktofiličar. Reč koja opisuje spektar od „ovog lika bi pozvala na kafu“ do „kakva sam tinejdžerka tako je divan!“. Kladim se da većina čitalaca sebe pronalazi negde na ovoj skali. Zašto i ne bi, pa čitamo ih kao otvorenu knjigu zar ne. Umesto da se upoznajemo, ispunjavamo određene društvene norme, nudimo prenaglašene najbolje verzije sebe i merimo reciprocitet „ja tebi – ti meni“ biti fasciniran književnim likom je ekonomičnije, lakše i praktičnije. Ipak šta se dešava u slučaju onih karaktera koji su grozni? Šta ih čini toliko sjajnim da prebegnemo subjektivni osećaj odvratnosti i nastavimo čitanje? Na prvom mestu: briljantno pisanje. To i činjenica da su izmišljeni, za razliku od onih koje srećemo svaki dan.

Postoji zlo koje poznajemo, a onda postoje Iščezla i Ejmi Eliot. Površno gledano ova divna devojka, inspiracija za popularni serijal dečjih knjiga njenih roditelja-psihologa, nije mogla biti dalje od uznemirujućih žena koje nazivamo zlim. Ali, kao što Ejmin muž, Nik počinje da shvata nakon što ona nestane iz njihovog doma i to na dan pete godišnjice braka – a on postaje glavni osumnjičeni za njeno navodno ubistvo – potcenjivanje Ejmine genijalnosti i uvrnutosti moglo bi se pokazati kobnim. Ipak kako je za tango potrebno dvoje, koliko je šarmer Nik nevina neznalica a spisak za šta je sve kriv dugačak saznaćete samo ako pročitate knjigu.

Iščezla je psihološki triler o toksičnom odnosu između dvoje ljudi. Kriminalistički roman o manipulaciji tvoje reči protiv moje u kojoj čitalac postaje saučesnik u nepravednom sudu javnog mnjenja. Nije poenta u misteriji, mada ona jeste pokretač brzog obrta stranica, koliko u istraživanju braka, seksizma, rodnih uloga i identiteta.

Ne znam više ni da li smo uopšte ljudska bića, mi koji smo kao i većina odrastali uz TV i filmove, a sad i internet. Znamo šta treba reći ako nas neko izda, znamo šta treba reći kad umre neka voljena osoba. Znamo šta treba reći ako želimo da izigravamo pastuva ili pametnjakovića ili budalu. Svi radimo po istom izlizanom scenariju. Veoma je teško vreme da se bude osoba, obična stvarna, prava osoba, a ne zbir karakternih osobina odabranih iz beskonačnog automata ličnosti.

Istraživanje odnosa, ljubavi, braka, prijateljstva i sebičnosti, kao i nesebičnosti, kroz događaje i podtekst koje autorka prikazuje su blago rečeno jezivi. Od neprikladnog blizanačkog gotovo „incest nivoa“ humora, do lažnih optužbi za silovanje, lopova, lažova i beba kao zaloga za pregovaranje idu u svaki mogući ekstrem. Autorka piše na suptilan i autentičan način te Iščezla neprijatno šokira svojim uznemirujućim glavnim likovima – koji su avaj bolno realistični. Ne volite ih, ne, i ne biste trebali. Ali definitivno jesu genijalno privlačni. Čak i najodvratniji likovi imaju zaista sjajne zaključke o određenim stvarima, i najneobičniji zapleti doveli su do legitimnih ideja za razmišljanje.

Biti kul devojka znači da sam seksi, pametna, duhovita žena koja obožava fudbal, poker, bezobrazne viceve i podrigivanje, igra video-igrice, pije jeftino pivo, voli analni seks i seks utroje i trpa u usta hot-dogove i hamburgere kao da je voditeljka najveće kulinarske orgije na svetu. Pritom i dalje nosi veličinu 36, jer kul devojke su iznad svega seksi. Seksi i pune razumevanja. Kul devojke se nikad ne naljute; samo se nekako ogorčeno, ljupko osmehnu i puste svog muškarca da radi šta hoće. „Hajde, poseri se po meni, ne smeta mi, ja sam kul devojka“. Muškarci stvarno misle da ova devojka postoji. Možda ih prevari to što su tolike žene spremne da se pretvaraju da su ta devojka.

Ako ste raspoloženi za ugodnu misteriju, bežite što brže od Iščezle. Flinova je majstorski manipulator, koji spretno prikazuje više nepouzdanih pripovedača i društvenu satiru u priči o pogrešnom braku zbog koje najcrnje tragedije deluju kao lagodni ljubavni roman. Puna iznenađenja Iščlezla nije književno remek-delo, ali je dirljivo, provokativno i zanosno – i pored krajnje neugodnih likova verovatno ćete se zateći kako je čitate do kraja, a da to niste nameravali.

#AninGodišnjiIzazov Delfi Kutka „Tri, dva, jedan i ….akcija, triler, krimi“ – Maj 2021
Iščezla u Laguni. Prevod Vesne Stojković je izvanredan. Sve pohvale.