Stiven King „Salemovo“

Bežanja nam nema. Raspeća ih zabavljaju, sveta vodica osvežava, kočevima čačkaju zube. Možda se namršte na beli luk ali suočimo se s bolnom istinom vreme je da priznamo poraz. Svuda su. Na ekranima, na policama knjižara i striparnica, u izlozima prodavnica. Od vampira nema se kud. Besmrtne krvopije su moderne pijavice pop kulture. I nakon više od decenije žanrovske vladavine bledolikih potrebno je stvarno mnogo da pročitam još jedno delo krv – zubi – kolac tematike. Potreban je Kralj.

Neko dovoljno hrabar (i blesav) da se drzne međ klasike i napiše svoju verziju Bremovog Drakule. Smešten u ruralnom istoimenom gradu u Mejnu, roman Salemovo poseduje osnovnu strukturu Stokerove vizije: vampir dolazi u grad, vampir pretvara ljude, ljudi pokušavaju da ubiju vampira. Ali tu se sličnost u prahu kruni i to ne zahvaljujući zracima sunca.

Ako je sve tačno, onda smo usred citadele neverice, u kojoj se s noćnim morama obračunavaju lizolom, skalpelima i hemoterapijom, umesto jasenovim kolcima, Biblijama i divljom, planinskom majčinom dušicom. Srećni su u okruženju sistema za održavanje života, injekcija i vrećica punih barijumovog rastvora. Ne znaju da je stub istine napukao ili se ne brinu zbog toga.

Salemovo je istinski protagonista ove priče, ne vampiri ne ljubavna drama – grad. Može biti bilo koji, bilo gde u svetu i prolazniku može izgledati kao tiho srećno mesto. Ali kroz suptilne nagoveštaje i izbor u dijalogu, King nam pokazuje pravu prirodu spleta ulica i kuća. Onu koja se svodi na alkoholizam, zlostavljanje, kriminal i prevaru. Vampirizam je samo metafora. King piše detaljno, opisujući likove sa opipljivim motivima i sumnjama, dovoljno realistično da horor pogađa istinski šokantno.

Pređašnje svađe, ma koliko oštre bile, s vremenom su zaboravljane; život je išao svojim tokom, prikrivajući ozlede zavojima vremena. Ostajali bi na svom mestu do sledeće svađe, kada bi sve stare omraze izašle na videlo, da bi se ponovo zbrojile i iskoristile.

Scene akcije su surove i odlično napisane. Ipak postoje i trenuci autorove lenjosti, kada likovi iznenada shvataju začkoljice bez logičnog spleta okolnosti, informacija ili tragova. Uz to ubijanje vampira izgleda previše lako, posebno ako likovi mogu da formiraju koherentne rečenice između udaraca čekićem o kolac.

Primarni narativ u priči je da čak i ljudi u malim gradovima imaju tajne i načine sa kojima se nose sa njima. Zlostavljanje beba, kontrolom ospednuti roditelj, afera za koju znaju svi osim najbitnije osobe, lokalna pijanica, tračevi i sve ono što možete naći u bilo kom mestu. Zlo se može manifestovati čak i na jedva vidljivim tačkama na mapi.

Katolička crkva je morala nanovo da protumači čitav koncept zla – bombarederi nad Kambodžom, rat u Irskoj i na Bliskom istoku, ubistva policajaca i ustanci u getu. Milijarde manjih zala se obrušilo na svet kao najezda komaraca. To je bio proces skidanja šamanske odežde i pojavljivanja u obliku društveno aktivnih, društveno svesnih tela. Centri za pomoć silovanim u siromašnim centrima gradova su preuzeli primat instituciji ispovesti. Ljudska prava i urbani razvoj su bitniji od svetog pričešća. Crkva se bacila na posao s namerom da učvrtsi svoj položaj na zemlji… Katolička crkva tako, na svoj način, saopštava da bog nije mrtav, već da je malčice senilan.

Kingova snaga leži u suptilnim nagoveštajima jeze i sugestiji horora: užas je prepušten mašti čitaoca i čvrsto se oslanja na jedan od naših najvećih strahova: strah od nepoznatog. Autor barata činjenicom da su vampiri noćna stvorenja koja haraju životima nevinih. Sa druge strane postoje sile dobra u svetu koje se bore protiv čudovišta koje vrebaju iz mraka. Oni koji gledaju pravo u tamu vrišteći iz sveg glasa i čineći sve što je potrebno da prežive i zaštite druge. Šta će činiti ljudi kada se suoče sa takvim zlom? Koje su njihove granice i da li ih mogu prevazići? Da li mogu da ostave po strani svoje sitne razlike i udruže se kako bi pobedili zajedničkog neprijatelja? Ko živi, ko umire? Ko će zadržati ljudskost ili je potrebna lična žrtva takve veličine da i sami postanu čudovišta?

Najbolje horor priče postavljaju i uspešno odgovaraju na ova pitanja. Poraz neljudskih stvorenja zahteva neljudska dela hrabrosti, izdržljivosti i žrtvovanja. Sve ono što je potrebno i da prevaziđemo sosptvene poroke i mane. Salemovo se ovom tematikom detaljno bavi samo bih lično volela da to čini brže, dinamičnije i sa manjim brojem viška strana.

Sasvim korektno preveo Vladimir Stojanović. Reizdanje u Vulkanu.

Pre spavanja je po ko zna koji put razmišljao o neobičnoj prirodi odraslih. Uzimaju sredstva za smirenje, žestoka pića i pilule za spavanje da bi se odbranili od strahova i prizvali san, iako su njihovi strahovi krotki i pitomi. Tiču se posla, novca, šta će učitelj misliti ako ne kupim bolju odeću Dženi, da li me žena još voli, ko su mi prijatelji. Tako su bledi u poređenju sa strahovima s kojima se bore deca u mračnim posteljama. Deca nemaju kome da se požale, niti se mogu nadati savršenom razumevanju drugog deteta. Deca svake večeri moraju da se izbore sa onim ispod kreveta ili u podrumu, sa onim što se šunja i vreba na ivici vidokruga, bez grupne terapije, psihijatra ili socijalne službe. Moraju da iz večeri u veče biju istu, usamljenu bitku. Jedini lek je nepovratno okoštavanje imaginarnih sposobnosti, proces koji se naziva odrastanjem.

Sve ove misli prohujaše dečakovim umom u obliku mentalne stenografije. (Muškarac) se prethodne noći suočio sa mračnom istinom. Od straha je dobio srčani udar. (Dečak) se večeras suočio sa sličnim užasom. Deset minuta kasnije je spavao mirnim snom, stiskajući plastični krst desnicom, kao da se igra nesvakidašnjom zvečkom. To je razlika između muškarca i dečaka.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s