Den Simons „Strvinarska uteha“

Nije teško zamisliti Holivudskog producenta koji nakon čitanja prve verzije Strvinarske utehe vrišti na autora kako želi još!„Želim još seksa! Želim više nasilja! Želim više akcionih scena! Daj mi helikoptere, naciste, eksplozije, gej seks, zavere, religiju, hajke, nuklearne podmornice i razarače! Daj mi više! Želim više! Više! Više!“

Zamislite svet u kome je vaš um samo igračka za potrebe korisnika. Zamislite svet u kome vas neko može samo dodirnuti i odjednom moći da kontroliše vaše postupke — primoravajući vas da počinite užasna dela, dok ste vi nemi nemoćni posmatrač iza sopstvenih očiju. Vampiri uma (konkretan izraz iz knjige) koji se prepuštaju krvavom nasilju, jednostavno zato što mogu. Potpuni nedostatak odgovornosti očigledno ima svoje privilegije. Oni oblikuju svetska dešavanja, ali dugo, dugo žive u senci. Ipak mala grupa ljudi je otkrila zaveru rešena da zlikovce spreči da kontrolišu svet.

Autor koristi svoja stvorenja da objasni neke stvarne istorijske događaje koji kod čitaoca izazivaju  „kako se to moglo dogoditi?“ pitanje. Poput Holokausta i šta ga je izazvalo. Šta biste uradili? Da li biste sledili naređenja? Da li biste uradili sve što je bilo potrebno da preživite kao Jevrejin u logorima, uključujući i prećutnu saradnju, radeći za naciste? Da li je osveta moralno opravdanje? Simons kaže, na veoma preuveličan način, da dominacija volje manjine ili čak pojedinca može da izazove neizrecive zločine. Koristeći fikciju autor takođe govori kako priroda zla na kraju krajeva nije objašnjiva. Mora se jednostavno boriti protiv nje.

Možda bismo mogli da raspravljamo o etici Trećeg Rajha.“ „Možda“, reče Sol, „A mogli bismo da raspravljamno i o relativnom duševnom zdravlju besnog psa. Ipak, za to postoji samo jedan lek. Ubiti psa.

Simons je u suštini napisao dugačak triler. Višestruko ubistvo, silovanje, kidnapovanje, sodomija, špijunaža, droga, paranoja, osveta, izdaja, dvoličnost, ucena, iznuda, prevara, velika krađa i sve ono na šta možete pokazati prstom u knjižari. Nažalost, ovakav bućkuriš ne čini dobar roman. Previše svega, uključujući previše likova sa previše tačaka gledišta, čini priču nepotrebno komplikovanom sa plitkim razvojem karaktera. Mnoge stranice su posvećene opisima ljudi koji trče, skaču, puze, seku, izbegavaju: (metke, oštrice i autobuse), vrte se, skaču, grče se i umiru. Svi ti glagoli bili bi zanimljiva proza koja drži pažnju da nije proste činjenice: previše akcije je dosadno. Nije moguće brinuti o sudbini (bukvalno) čitave grupe novih likova koji su samo imena i tela koja padaju. Stvinarska uteha je takođe jedan od onih romana u kojima junaci dobijaju batine koje ih dele milimetar od smrti, a onda ustaju i rade to iznova i iznova. Nisu hrabri, samo su glupi.

Pomislila sam kako je čudno što dosadna hrana za preživljavanje ljudi suviše siromašnih ili neobaveštenih da bi se hranili dobro neizbežno postaje tradicionalna „duševna hrana“ sledećeg pokolenja.

Uvek se ustručavam da kažem da je knjiga predugačka. Knjige treba da budu duža, obimna iskustva. Ali bolna istina jeste da čitalac primećuje broj stranica samo kada je pisanje i/ili priča loša. Strvinarska uteha je repetativna, lošeg tempa i autor je zaljubljen u svoj glas. I šah. Simons posvećuje skoro 20 stranica šahovskoj partiji u kojoj umesto figura imamo ljude. Što bi opet bilo okej da nema „skakač na F5“ redova teksta. Kraj priče je slab bez jasnog rešenja sudbine likova. Ali moram reći kada želi da napiše horor scenu Simons je majstor, samo ih ima premalo da opravdaju sve ostalo.

Amerika je svakako dostigla svoj egalitaristički vrhunac što se tiče odeće. Suzili smo izbor odeće čitavog naroda na otrcane prljave krpe društvenog najmanjeg zajedničkog sadržaoca.

Strvinarska uteha odgovara na pitanje šta bi Holivud mogao da uradi sa neograničenim budžetom i bez ikakvih dosadnih problema oko rangiranja pogodnosti za određenu publiku. Kao knjiga ipak predstavlja dobru ideju sa lošom realizaciom.

Rasprodato u Laguni. Prevod Nenad Dropulić bez zamerki.